I N H OU D
1. Begin
2. Van echt naar virtueel
3. De virtuele wereld
4. Objecten
5. Licht
6. Camera's
7. Rendering en ray-tracing
8. 3D-animaties in de praktijk
9. Tips & Trucs en meer
10. 3D met een 3D-bril
Bijlagen
|
Ingewikkelde voorwerpenU kunt de basisvormen als uitgangspunt nemen om ingewikkeldere voorwerpen te maken. De basisvormen kunnen gecombineerd worden en vaak is het ook mogelijk om een basisvorm te ‘vervormen’, waardoor er hele nieuwe vormen zijn te maken. Ik zal dit laten zien aan de hand van het programma Nendo. Nendo werkt met polygonen (zie hoofdstuk 4), punten en hoeken. Zowel de polygonen, punten als de hoeken kunnen naar hartenlust uitgetrokken, ingedeukt, verbonden en glad worden gemaakt. Ik zal een basisvorm van Nendo ‘vervormen’ tot een andere (uiterst simpele) vorm.
De basisvorm
Als voorbeeld gebruik ik een basisvorm die erg sterk lijkt op een sphere met heel weinig polygonen. Ik selecteer vervolgens een face (oppervlak van een polygoon) en trek deze uit (extrude). Dit herhaal ik voor alle faces die in het gezichtsveld liggen. In het voorgaande figuur ziet u de basisvorm. Het volgende figuur toont het figuur met het uitgerekte ‘armpje’. Hierna ziet u hetzelfde figuur, maar nu met vier armpjes uit de kom. Uiteraard zijn ook nog allerlei andere bewerkingen mogelijk. Op deze manier kunt u met Nendo alle denkbare vormen maken. Een meer serieus (en ingewikkeld) voorbeeld ziet u in het laatste figuur.
Een van de faces is uitgetrokken (extrude)
Vier faces
Een ingewikkeld model
CGIIn vaktermen heeft men het vaak over Computer Generated Images (CGI) als er wordt gesproken over afbeeldingen die met 3D-technieken zijn gemaakt.
|
||||
|
|