I N H OU D
1. Begin
2. Van echt naar virtueel
3. De virtuele wereld
4. Objecten
5. Licht
6. Camera's
7. Rendering en ray-tracing
8. 3D-animaties in de praktijk
9. Tips & Trucs en meer
10. 3D met een 3D-bril
Bijlagen
|
ToepassingenHet eerste 3D-animatiefilmpje uit de geschiedenis dat genomineerd werd voor een Academy Award, is in 1986 gemaakt door het bedrijf Pixar Animation Studios. De karakters uit dit wereldberoemde filmpje (twee bureaulampjes en een bal) zijn op een heel persoonlijke wijze neergezet, waardoor de animatie een vertederende indruk achterlaat. Pixar had speciaal voor het filmpje diverse technieken ontworpen voor de afhandeling van schaduwen. De afbeeldingen zijn gerenderd met verschillende lichtbronnen en speciale technieken voor de textures. Het renderen vond plaats op vier computers (Power 6/32) die de namen Mickey, Donald, Manet en O’Keefe hadden. U kunt een deel van deze animatie online bekijken via deze link.
Luxor Jr
© Pixar Animation Studios
Als we kijken naar de filmindustrie, dan zijn er de afgelopen jaren diverse
succesvolle 3D-animatiefilms verschenen. Twee bekende namen zijn
bijvoorbeeld: A Bug’s Life (Disney en Pixar) en Antz (PDI en Dreamworks
Pictures). Bij zulke grote producties is de werkwijze van de totstandkoming
sterk vergelijkbaar met die van het maken van ‘echte’ films.
Er worden bijvoorbeeld mensen speciaal ingehuurd voor het ontwerpen
van kleding en gebouwen. Daarnaast wordt er ook gewerkt met scripts
en storyboards. Het resultaat is vaak fenomenaal. Ook voor kunstenaars
bieden animatiefilms veel nieuwe uitdagingen. Zij kunnen bijvoorbeeld
heel veel creativiteit kwijt in detaillering van modellen en bijvoorbeeld
het nabootsen van gezichtsuitdrukkingen van de karakters.
|
||||
|
|