I N H OU D

 1. Begin

 2. Van echt naar virtueel

 3. De virtuele wereld

 4. Objecten

 5. Licht

 6. Camera's

 7. Rendering en ray-tracing

 8. 3D-animaties in de praktijk

 9. Tips & Trucs en meer

 10. 3D met een 3D-bril

 Bijlagen

 Lichtbronnen

Lichtbronnen, zoals bijvoorbeeld gloeilampen, bouwlampen, flitsers van fotocamera’s, beeldschermen, of de zon stralen op verschillende manieren licht uit. De meeste 3D-programma’s bieden dan ook verschillende soorten lichtbronnen aan die u in uw scène kunt gebruiken. Hierdoor bent u in staat om de werkelijke wereld zo realistisch mogelijk na te bootsen. In de meeste gevallen hebt u de keuze uit de volgende lichtbronnen: ambient light, directional light, point light en spot light.

 Ambient light

Ambient light is licht dat niet direct van een waarneembare lichtbron afkomstig is. Het is aanwezig licht dat door objecten wordt weerkaatst op zo’n manier dat het licht overal in de scène even sterk aanwezig is. De meeste 3D-programma’s voorzien een nieuwe scène automatisch van ambient licht.

Voorbeeld Ambient light

Voorbeeld van een scène met ambient light



Diffuse Reflection

Met ambient light willen we het effect van diffuse reflection nabootsen. Dit willen we omdat het zeer moeilijk is te realiseren met het huidige type renderers. Zie het onderwerp Radiosity in hoofdstuk 7 voor meer informatie.

 Directional licht

Directional light

Directional light

Een lichtbron die directional licht uitstraalt, zal lichtstralen parallel uitstralen in dezelfde richting. Dit principe is vergelijkbaar met zonlicht dat op het oppervlak van de aarde straalt. In plaats van directional licht gebruikt men ook wel de term distant light. Directional light is onder meer bruikbaar voor standaardlicht, daglicht en zonsondergangen.

Voorbeeld Directional light

Voorbeeld van een scène met directional light

 Point light

Point light

Point light

De werking van een point light is vergelijkbaar met de werking van een gloeilamp, waarbij de lichtstralen alle kanten op gaan. Het is dus niet mogelijk om het licht op een bepaald voorwerp te richten. Dit type licht wordt ook wel omnidirectional licht genoemd. Een point light is bruikbaar voor: gloeilampen, kaarslicht, (helder) zonlicht, straatverlichting, licht dat een open haard afgeeft en allerlei speciale lichteffecten.

Voorbeeld Point light

Voorbeeld van een scène met een point light, of omnidirectional light

 Spot light

Spot light

Spot light

Een spot light is een lichtbron die een strakke lichtbundel uitstraalt in een bepaalde richting. De werking is te vergelijken met een zoeklicht in een theater, een zaklamp, of de koplamp van een auto. Een spot light is veelzijdig en het kan dan ook voor allerlei doeleinden worden gebruikt, zoals bijvoorbeeld een bureaulamp of straatverlichting.

Voorbeeld spot light

Voorbeeld van een scène met een spot light

Automatische verlichting

De meeste 3D-programma’s plaatsen automatisch verlichting in een nieuwe scène. Deze verlichting wordt uitgeschakeld op het moment dat u zelf een lichtbron toevoegt. In veel gevallen zult u met de automatisch aangebrachte verlichting goed uit de voeten kunnen.

Overdrijf niet met licht

Het is misschien erg verleidelijk om zo veel mogelijk (sterke) lichtbronnen in een scène te plaatsen om zo de aanwezige objecten extra in het ‘zonnetje’ te zetten. Vaak is dit overdreven, waardoor de voorwerpen onwerkelijk (te mooi) ogen. Wees dus kritisch met het plaatsen van lichtbronnen.

[Vorige | Volgende]




(c) 2000 - 2015 Rogier Mostert